CNIL a emis o amenda de 57 de milioane de dolari impotriva Google pentru incalcarea noilor legi stricte privind confidentialitatea datelor din Europa (GDPR)
Google amendata pentru incalcarea GDPR
Agentia a acuzat Google ca nu a dezvaluit in totalitate utilizatorilor sai modul in care le sunt colectate datele lor personale, precum nici modul in care acestea sunt eventual utilizate ulterior.
In plus, acuzatia devine mai ampla, pentru ca Google este pusa la zid si pentru faptul ca nu ar fi obtinut in mod corespunzator consimtamntul utilizatorilor pentru afisarea de anunturi (reclame) personalizate.
Acest lucru are drept efect incalcarea noului Regulament general European privind protectia datelor (GDPR). Aceasta campanie reprezinta prima incercare majora de reglementare a unor reguli care sa stopeze activitatea Google, Facebook, Amazon, etc de a culege fara acceptul utilizatorilor, diversele date personale. Campania GDPR se concentreaza pe examinarea politicilor interne ale companiilor mai sus amintite privind colectarea datelor.
Desi Google a facut suficient de multe modificari in platforma sa pentru a se alinia noii politici GDPR, agentia CNIL sustine ca Google nu a respectat tot ceea ce i s-a impus.
Google afirma pe de alta parte ca a obtinut consimtamantul utilizatorilor sai pentru procesarea datelor, in special cand a fost vorba de anunturile (reclamele personalizate). Cu toate acestea, Comisia a considerat ca acordul nu este unul valabil pentru ca nu ofera suficient de multe informatii utilizatorilor.
Cu siguranta vi s-a intamplat si dumneavoastra ca atunci cand ati cautat un anumit produs pe internet, ulterior sa vedeti niste reclame personalizate de la Google, la acelasi produs sau la produse similare din aceeasi categorie, desi ati terminat cautarile sau chiar cumparaturile de mult. Este maniera Google de a-si „face reclama”, iar pentru multi utilizatori, astfel de detalii par surprinzatoare. Multa lume nu intelege cum apar acele reclame la produsele pe care ei le-au cautat, chiar si la cateva zile distanta. Ei bine, raspunsul este undeva pe aici, iar CNIL a sesizat o incalcare a felului in care Google ar fi trebuit sa obtina acordul utilizatorilor sai de a le folosi datele personale pentru a promova astfel de reclame.
CNIL considera ca informatiile oferite de Google despre operatiile de procesare a reclamelor nu permit utilizatorilor sa fie constienti perfect de amploarea lor.
In plus, comisia restransa a observat ca in general, colectarea datelor nu este nici „specifica” si nici „lipsita de ambiguitate”.
CNIL a explicat intr-o declaratie de presa: „incalcarile constatate îi priveaza pe utilizatori de garantii esentiale privind operatiunile de procesare care pot dezvalui parti importante din viata lor privata, deoarece se bazeaza pe o cantitate imensa de date, o mare varietate de servicii si combinatii aproape nelimitate”. Amenda aplicata de CNIL se apropie de 60 de milioane de dolari, o suma insa pe care gigantul american probabil ca nici nu o va simti.