Spotify a ajuns in Romania. Ceea ce fara indoiala reprezinta o veste buna. Cat de utila este prezenta sa in tara noastra si cat de puternic va fi impactul Spotify in Romania, ramane de vazut. Cert este ca dupa Netflix, inca un nume mare trece granita si isi ofera serviciile romanilor.
Unul dintre cele mai cunoscute servicii de muzica streaming din lume intra pe piata, urmand a asigura concurenta unor servicii puternice precum Google Play Music sau Apple Music. Din martie 2018, printre cele peste 70 de milioane de abonati si peste 160 de milioane de utilizatori activi lunar din intreaga lume, se vor numara si romanii, care foarte probabil vor suplimenta numarul celor interesati de serviciu. Pentru moment, romanii au mai multe intrebari decat raspunsuri asupra subiectului, dar interesul pare sa fie unul mare.
E firesc pe undeva, pentru ca aplicatia Spotify ajunge in Romania, bazandu-se pe un renume mondial, aflat intr-o crestere constanta in ultimii doi ani. Dar, fiindca am ajuns aici, in acest punct fracturat, dar incarcat de dileme, e cazul sa luam zarurile de pe masa si sa dam cartile pe fata.
Ce este Spotify?
Rezultatul unui proiect de origine suedeza, cu usoare implicari nord-americane, Spotify a devenit una dintre cele mai importante platforme de music streaming din lume. Cand a luat nastere platforma, fondatorul ei, Daniel Ek avea numai 26 de ani.
Tanarul vizionar, detasatul lucid, geniul scandinav, nascut la Ragsved, in apropiere de Stockholm, a avut brusc o viziune orbitoare si printre pasiunea sa pentru Shakespeare si Freud a gasit loc si pentru propriile ambitii. Spotify s-a nascut oficial in 2011, insa fondatorul ei, Daniel Ek a intrat cu adevarat pe piata business, pe vremea cand avea numai 13 ani si taxa cu 200 de dolari fiecare client care-i solicita serviciile, pentru crearea de website-uri.
In 2002 a avut loc declicul: “am realizat ca pirateria nu va putea fi vreodata legalizata, indiferent de preferintele sau dorintele oamenilor. Si mi-am zis atunci ca, legile pot ajuta, dar, nicidecum rezolva problema celor care doresc un serviciu mai bun decat ceea ce pirateaza in mod regulat. Pentru ca oamenii pirateaza din lipsa de alternative reale, calitative si functionale. In acel moment s-a nascut de fapt Spotify, chiar daca era doar un proiect in mintea mea” avea sa marturiseasca, peste ani, tanarul Daniel.
Si, alaturi de Martin Lorentzon, a dat nastere in 2006 companiei Spotify AB, pentru ca peste doi ani sa se lanseze oficial (ca serviciu peer-to-peer) platforma de muzica streaming, Spotify. Intre timp, aplicatia a ajuns sa aiba peste 160 de milioane de utilizatori activi si, se spune, alte cateva zeci de milioane de utilizatori care prefera sa plateasca abonamentul, dar sa accepte Spotify in viata lor, in varianta gratuita, ads included. Teoretic, serviciul este unul de tip “freemium” pentru ca optiunile sale de baza sunt disponibile gratuit, dar cu limitarile de rigoare si reclamele inerente.
Pentru optiunile de tip premium, cei interesati pot plati lunar un abonament, care printre altele aduce plusuri importante precum streaming de cea mai inalta calitate sau posibilitatea de download. Cei peste 160 de milioane de utilizatori vin din Europa, Australia, America, Noua Zeelanda si o parte din Asia.
Spotify este dispinibila pe majoritatea device-urilor moderne si pe sisteme de operare diferite de la Windows, la macOS si Linux, pana la iOS, Windows Phone si Android. Wall Street Journal estimeaza ca Spotify a adus in ultimii 10 ani aproximativ 8 miliarde de euro industriei muzicale. Asta in conditiile in care totusi, cativa artisti de renume mondial (printre care Taylor Swift sau Ariana Grande) s-au plans ca primesc prea putini bani.
Popularitatea aplicatiei a crescut enorm in ultimii ani. Spre exemplu, in 2015, Ed Sheeran devenea primul cantaret care depasea 500 de milioane de stream-uri cu melodia sa „Thinking Out Loud”. Doi ani mai tarziu, in august 2017, Taylor Swift avea sa doboare orice record cu cel mai nou single al ei la acea vreme. „Look what You Made me Do” a fost ascultat in 24 de ore de aproape 10 milioane de ori, subliniind astfel cresterea incredibila a platformei in mai putin de doi ani de zile. Daca in 2015, Spotify avea doar 14 milioane de abonati, in 2017, la data relase-ului marca Taylor Swift, Spotify aduna deja 60 de milioane de abonati si peste 100 de milioane de utilizatori activi.
Ce ofera Spotify in Romania
Personalizarea este poate cel mai atractiv dintre aceste capitole, intrucat fanii pot descoperi „in ce mai simplu mod posibil” piesele artistilor preferati in functie de propriile preferinte.
Procesul de „Taste Onboarding” devine activ, in secunda in care utilizatorul se alatura comunitatii Spotify si serveste drept indrumar pentru aplicatie, in sensul in care Spotify percepe mult mai usor gusturile utilizatorului.
Perindat prin numeroase optiuni de playlist, noul utilizator Spotify beneficiaza de o serie de liste pe gustul sau, in functie de preferinte. Tinand cont de obiceiurile sale specifice acesta va beneficia de optiuni atractive precum Discover Weekly, Daily Mix sau Release Radar, adica playlist-uri personalizate in functie de preferintele utilizatorului, de obiceiurile sale, de cei mai ascultati artisti din lista sa de preferinte sau chiar noutatile pe care Spotify le considera din acel moment potrivite pentru gusturile noului utilizator.
Cum functioneaza algoritmul dupa care aplicatia creaza asa numit-ul Discover Weekly? Destul de simplu. Exista doua mari ingrediente care ajuta Spotify sa valorifice aceasta optiune in folosul sau si al utilizatorului. Primul se leaga de faptul ca este analizat tot continutul pe care l-ai „ascultat” cel mai recent. Apoi, algoritmul face un „research” printre asa numitele „user generated playlists” (playlist-urile create de utilizator) de unde Spotify selecteaza elemente comune. Ceea ce face cu adevarat special acest serviciu (Discover Weekly) este faptul ca Spotify, prin algoritmul sau, cauta oameni din intreaga lume care au gusturi similare cu ale tale si-ti ofera inclusiv playlist-urile lor drept recomandare. Interesant, nu?
Exista si playlist-uri dedicate anumitor stari de spirit sau exclusiviste, in functie de genul muzica pe care noul utilizator il asculta cel mai des. Totodata, playlist-urile predefinite sunt aceleasi la nivel global si sunt actualizate constant de catre specialistii serviciului. Si evident, iti poti alcatui propriile playlist-uri, dupa cum doresti.
Unul dintre primele lucruri care mi-au atras atentia la Spotify in Romania (in afara de un catalog de muzica foarte variat) a fost calitatea continutului audio. Sigur, platforma de streaming si podcast-uri ofera continut audio (in versiune premium) de pana la 320 kbit/s adica la acelasi nivel cu YouTube, dar in functie de gadget-urile pe care le utilizati s-ar putea ca nivelul sa vi se para chiar superior.
In cazul in care prin natura job-ului sau din pura pasiune va aflati foarte des in masina, puteti beneficia de optiunea Spotify Connect, prin care serviciul poate fi foarte usor conectat la boxe. Va reamintesc ca nu doar telefoanele dumneavoastra mobile sunt compatibile cu acest serviciu, ci si dispozitive precum laptop-ul, Xbox-ul, PlayStation-ul (versiunile 3 si 4 cu precadere), Chromecast sau pc-ul dumnevoastra. Si da, Spotify poate fi ascultat in background pe telefon, ceea ce constituie indiscutabil in mare avantaj prin comparatia inerenta cu YouTube, care ramane totusi cu marele avantaj de a fi un serviciu de streaming gratuit (fara sa fie dedicat exclusiv muzicii).
Overall, ai acces din momentul in care devii abonat Spotify in Romania la 35 de milioane de piese. O cifra impresionanta, dar mai mica decat cea pe care o ofera Apple Music spre exemplu, care are un plus de zece milioane la acest capitol. Aplicatia Spotify se poate descarca din Google Play, aici.
Cat costa Spotify in Romania?
La nivel international, Spotify costa ceva mai mult. Firesc, pe undeva, serviciul de streaming intra in Romania cu un pret mult mai echilibrat si rezonabil pentru poata din tara noastra.
In afara de versiunea gratuita (care include reclame si anumite limitari, dar permite ascultarea in modul shuffle si crearea de playlist-uri), versiunea Spotify Premium in Romania costa 4.99 euro la abonament lunar (aproximativ 23 de lei, la data redactarii acestui articol). Anual, Spotify te poate costa undeva la 250 – 270 de lei.
Poti efectua plata pentru prima luna de abonament la Spotify in Romania, dupa ce expira perioada de trial, gratuita pentru 30 de zile.
Spotify in Romania gratuit vs Spotify in Romania Premium
In versiunea gratuita, serviciul include destule limitari, insa exista si acces nelimitat la o diversitate de facilitati gandite de specialistii platformei. Modul Shuffle este unul dintre cele mai cautate pentru ca ofera posibilitatea de a asculta orice artist sau playlist pe telefonul mobil.
PREMIUM | GRATUIT | |
PRET | 4,99 € | Gratis |
RECLAME | Nu | Da |
CALITATE | 320kbps | 128kbps/160 kbps max |
DOWNLOAD MUZICA (ALBUME) | Da | NU |
SKIP MELODIE | Nelimitat | Limitat la 5 |
PLAY IN PLAYLIST SI ASTEPTARE PANA CAND URMEAZA MELODIA FAVORITA | Da | Nu |
CREARE PLAYLIST | Da | Da |
RADIO | Da | Da |
APLICATIE WEB | Da | Da |
APLICATIE MOBILA | Da | Da |
Totodata, chiar daca versiunea este gratis, serviciul de muzica streaming garanteaza accesul la playlist-urile realizate de expertii platformei, precum si la Top 50 Romania. Listele pe care utilizatorul le creaza in versiunea gratuita pot fi distribuite prietenilor prin Facebook, Twitter sau e-mail.
Primul mare avantaj al Spotify Premium (abonament platit) este faptul ca muzica de pe Spotify poate fi ascultata si atunci cand nu esti conectat la internet. In plus, dispar reclamele, ceea ce nu e putin lucru. La fel cum dispare si shuffling-ul, pentru ca utilizatorul sa poata asculta muzica la cerere, neintrerupt de nimic. La Spotify Premium te poti abona folosind un card de credit sau de debit. Spre deosebire de Apple Music, Spotify nu permite decat in varianta sa premium ca utilizatorul sa poata descarca melodiile dorite pentru a le asculta mai apoi si offline. Alt detaliu semnificativ, care conteaza indiscutabil atunci cand punem in balanta varianta gratuita vs varianta premium, pare sa fie si calitatea superioara a continutului audio, care in versiunea platita ajunge pana la 320 kbps.
Daca pretul este rezonabil sau nu, ramane ca fiecare dintre dumneavoastra sa decida pentru el. Eu pentru o perioada scurta de timp l-am gasit ca fiind un serviciu atractiv si avantajos. Totusi, acum ca serviciul a ajuns in Romania si il poti avea pentru inceput gratuit, de ce ar trebui sa faci upgrade la varianta premium? Recapitulam: Spotify Premium aduce urmatoarele argumente in favoarea sa, pentru 4.99 euro:
- Ad-free listening: Adica, fara reclame! Pentru ca, nu-i asa, cine ar vrea sa treaca de la imnul rock „Highway to Hell” direct la o reclama la Oral-B. Fara discutie, reclamele de pe Spotify distrug exeperienta placuta pe care utilizatorul o are pe aceasta platforma
- Muzica si Offline: Utilizatorii premium pot downloada cantecele artistilor preferati
- New releases: Pana la doua saptamani, artistii pot sa-si „afiseze” cantecele noi pe Spotify
- Calitatea sunetului: utilizatorii care opteaza pentru Spotify in versiune gratuita beneficiaza de un nivel bun al sunetului de pana la 160 kbps. Abonatii premium in schimb, au acces la un nivel al sunetului de pana la 320 kbps. Iar diferenta, va spun sincer, se simte. Practic, experienta la 320 kbps este aproape de nedeosebit prin comparatie cu o melodie ascultata direct de pe un CD original.
- Skip tracks: o optiune importanta, pentru ca pe Spotify Premium poti sari peste oricate melodii doresti. In versiunea gratuita esti limitat la sase astfel de „sarituri” si crede-ma, nu o sa-ti convina deloc. Decat daca esti foarte, foarte incarcat cu foarte, foarte mult rabdare.
Cum anulezi abonamentul Spotify Premium?
Se pare ca abonamentul la Spotify Premium se poate anula doar prin intermediul site-ului Spotify. Nu este posibil (cel putin, pentru moment) ca anularea acestui abonament sa se faca de pe telefonul mobil sau de pe aplicatiile smart TV. Pentru a anula abonamentul la Spotify, urmeaza pas cu pas urmatoarele instructiuni
- Mergi pe https://www.spotify.com/us/account si logheaza-te cu numele de utilizator si parola
- In panoul din partea stanga alege optiunea Subscription (aceiasi modalitate o ai si atunci cand vrei sa-si faci abonament la Spotify)
- Sub abonamentul activ selectat, apesi una dintre optiunile Change sau Cancel
- In ecranul urmator, bifezi optiunea Cancel Premium
- Selcteaza OK (sau Cancel) pe ecranul de confirmare