Nu mai putin de noua mari agentii de presa europene, printre care si reputata France-Presse (AFP) cer ca gigantii din internet si social media, Facebook, Google sau Twitter, „sa plateasca drepturile de autor pentru utilizarea continutului de stiri pe baza carora realizeaza profituri imense”, relateaza Reuters.
„Facebook este cea mai mare institutie media!”
Apelul acestor importante agentii media vine ca urmare a initiativei Uniunii Europene de a face acesti giganti sa plateasca pentru milioanele de articole sau de stiri pe care le folosesc si raspandesc: „Facebook a devenit cea mai mare institutie de media din lume” a declarat pentru Le Monde unul dintre initiatorii acestei dezbateri.
„Cu toate acestea, nici Facebook, nici Google nu au echipe redactionale sau trimisi speciali pentru a se ocupa de aceste stiri. Aceste mari companii fac profituri imense, dar ei nu trimit jurnalisti in Siria pentru a-si risca viata, n-au nici macar un trimis in Zimbabwe pentru a investiga inlaturarea lui Robert Mugabe, dar mai ales nu au nici macar oameni care sa verifice informatiile false pe care acesti colosi le raspandesc, validand conceptii si principii dubioase asupra populatiei. Accesul la libera informatie se presupune ca ar trebui sa fie liber si este considerat teoretic una dintre marile victorii obtinute de internet. Este insa doar o legenda. Informarea publicului costa bani, iar pe noi ne costa foarte mult, in timp ce pe ei absolut nimic!” a marturisit acelasi oficial France-Presse pentru Le Monde.
Conform unor sondaje realizate in Statele Unite ale Americii, „verificarea celor mai noi informatii si stiri de pe piata” reprezinta al doilea motiv pentru care oamenii intra si se logheaza zilnic pe Facebook. Acest detaliu a triplat profitul companiei conduse de Mark Zuckerberg cu aproape 10 miliarde de dolari in 2016.
„Pe banii si munca altora” dupa cum titreaza Le Monde, gigantii retelelor de socializare fac profituri uriase, ba mai mult, obtin peste 60-70% din potentialul pietei de publicitate. In acelasi timp, in Franta spre exemplu, veniturile agentiilor de presa din publicitate au scazut cu 9 procente intr-un singur an. Iar industria pierde enorm in continuare.
„Stalpul democratiei sub asediu”
Anii au trecut fara ca nimic legal sa se faca, iar Facebook, Google si Twitter profita constant de pe urma stirilor pe care le „redistribuie”. Piata media este intr-o scadere evidenta, iar print-ul a devenit aproape inexistent la nivel european, scrie Reuters. „Diverse si importante agentii de presa, care in vreme de rastriste au fost adevarati stalpi ai democratiei risca sa fie subminate!”
.
Incercarea agentiilor de presa din Franta, Germania sau Spania de a forta gigantii de pe intern sa plateasca pentru ceea ce le aduce profit „pe munca altora” nu inseamna deocamdata nimic. Facebook nici nu tremura, Google e neinteresata, iar Twitter „n-a auzit despre aceasta intentie”.
Si totusi, aceste agentii de presa, parte a unor importante trusturi media, ar putea avea un cuvant de spus. Foarte multe depind de implicarea Uniunii Europene, iar o reglementare prin care acestor agentii li s-ar plati drepturi de autor (pentru munca lor, pana la urma) ar rezolva fara indoiala o parte dintre lucruri. Dar…ce se intampla pentru perioada trecuta? O perioada de cativa ani in care institutiile mass media au pierdut multi bani, in timp ce retelele de socializare au facut foarte mult profit?
Vocea Parlamentului European suna insa profund amenintator pentru agentiile de presa. Anumiti membrii ai Parlamentului se declara ingrijorati de faptul ca directiva propusa „va ameninta accesul al libera informatie pentru utilizatorii de internet”. Ce se va intampla? Ramane de vazut.