Compania canadiana BlackBerry isi recunoaste infrangerea si iese de pe piata smartphone
BlackBerry a anuntat prin vocea CEO-ului John Chen o noua strategie care face parte din noul raport Fiscal pentru 2017 al puternicului concern nord-american. Chen a anuntat ca BlackBerry va externaliza productia si dezvoltarea de telefoane bazandu-se pe rapoartele ultimilor ani care au condus compania catre pragul falimentului. Aceasta decizie va permite concernului cu sediul in Waterloo sa investeasca mult mai multi bani in software, acolo unde se estimeaza ca va inregistra o crestere de aproape 30% a veniturilor.
In urma cu aproape zece ani, canadienii controlau 20% din piata globala a telefoanelor mobile si luptau pentru suprematia absoluta. Astazi, prabusirea concernului a insemnat pierderi uriase comparabile cu dezastrul care a inconjurat Nokia. Deja in luna mai a anului curent, presa internationala de specialitate nota primele informatii care avertizau asupra deciziei de retragere din partea BlackBerry de pe piata telefoanelor mobile. La cateva luni distanta, John Chen a recunoscut infrangerea categorica: „Intotdeauna mi-am dorit sa gasesc cea mai eficienta cale de a face bani. In ultimele luni, am vandut 400 de mii de smartphones, mult mai putin decat ne propusesem. De aceea BlackBerry nu va mai produce propriile telefoane, pentru ca scopul nostru nu este acela de a servi cei cativa clienti fideli pe care ii avem. Nu am facut niciodata un secret din faptul ca ne putem retrage de pe aceasta piata in 2016, dar nu vom face nici o tragedie din tot acest eveniment. Am fost intrebat in urma cu un an daca iau in calcul posibilitatea retragerii de pe piata si am spus atunci ca in maxim un an de zile voi avea un raspuns ferm la aceasta intrebare. S-a intamplat in septembrie 2015 intr-un interviu acordat Bloomberg. A trecut exact un an si pot sa va confirm ca decizia noastra este una irevocabila” a anunta CEO John Chen.
Acesta a confirmat si noua directie in care BlackBerry va merge in urmatoarea perioada: „Ne vom indrepta atentia spre o noua strategie, pentru ca de aici incolo ne vom concentra pe dezvoltarea de aplicatii software, inclusiv securitate. Aceasta decizie ne va permite sa reducem capitalul si sa revenim cu forte proaspete in viitor” a confirmat Chen. Compania canadiana a anuntat deja ca a incheiat un parteneriat cu o BB Merah Putih din Indonezia pentru productia si distribuirea de echipamente sub marca BlackBerry. Conform lui John Chen, compania sa a inregistrat pierderi semnificative insa in al doilea an fiscal, pierderi estimate de presa din Canada si Statele Unite la peste 370 de milioane de dolari, detaliu care a condus la operatiunea de “costuri de restructurare”, cifrate la peste 150 de milioane de dolari.
La inceputul anului, BlackBerry lansa modelul Priv (specificatii tehnice), singurul model de smartphone cu Android de pe piata cu tastatura fizica acompaniat de toata suita de aplicatii renumite ale concernului. Efectul n-a fost insa atat de mare pe cat isi propusesera canadienii care au facut foarte tarziu trecerea la Android, in conditiile in care competitorii facusera aceasta trecere de aproape sapte ani de zile. Partea de hardware si-a jucat sansa in orizontul BlackBerry in ultimii ani. De aici incolo, compania condusa de John Chen va trai sau va muri, pe partea de software.