Stiri

Implicarea Cambridge Analytica in politica romaneasca. Dezvaluirile documentarului The Great Hack de pe Netflix

Home  »  Stiri

Robert Radu

acum 3 săptămâni

V-am prezentat zilele trecute un top 10 documentare Netflix in 2019 pe care merita sa-l rasfoiti. Printre ele nu este inclus si The Great Hack, un documentar nou care intra in forta pe Netflix Romania. Printre altele, acesta dezvaluie cateva informatii importante privind implicarea Cambridge Analytica in comunicarea politica din Romania.

Scandalul Cambridge Analytica: Romania, printre tarile incluse pe harta actiunilor companiei

Netflix va ofera in urmatoarea perioada un super documentar: „The Great Hack”. Foarte probabil ca ati auzi deja de el si la fel de probabil, ar fi meritat un loc in topul nostru. Doar ca la data redactarii articolului, nu reusisem sa vad documentarul propus de Netflix.

Scandalul Cambridge Analytica spune printre altele si povestea accesarii ilegale ale datelor utilizatorilor platformei social-media Facebook de catre companie.

In Statele Unite, acest scandal a facut mare valva si a fost extrem de rapid considerat un subiect de larg interes. Veti constata cu surprindere poate ca in The Great Hack se vorbeste despre Cambridge Analytica si legatura cu Romania. Mai exact, cu lumea politica din Romania.

Documentarul indica si cum datele adunate prin intermediul unui test aparent inofensiv au fost folosite de reteaua sociala fondata de Zuckerberg pentru campanii electorale, dar si pentru propagarea unor stiri false.

Sigur, harta in care Cambridge Analytica si-a facut simtita prezenta este mai mare. Din Nigeria si Ghana, pana in Lituania si Romania. Campania electorala a lui Donald Trump din Statele Unite este in miezul discutiilor, dar in documentar, se face trimitere si la Romania. Mai ales atunci cand se vorbeste despre reducerea sau marirea participarii la vot . În 2018 s-a aflat faptul că datele a 87 de milioane de utilizatori Facebook au fost la dispoziţia companiei de consultanţă. Un purtător de cuvânt al companiei Facebook a declarat în 2018 pentru agenţia de presă MEDIAFAX că, în total, probabil sunt afectate 11.421 de persoane, respectiv 78 de utilizatori care au instalat aplicaţia unui sondaj online şi 112.343 de persoane din listele de „prieteni”. Conform Mediafax, ancheta privitoare la implicarea Cambridge Analytica in Romania duce catre cel mai puternic partid din Romania, PSD: „Cine ar putea fi clientul, am întrebat eu, şi ce ar implica o astfel de muncă? Mi-au răspuns că ar fi vorba despre PSD, cel mai dubios partid politic din România. Aceştia îşi doreau să obţină dreptul de a le «aranja» alegerile şi eu aş fi putut fi parte din echipă” explica Rupert Wolfe-Murray pe emerging-europe.com.

Trimiterile fostului premier Adrian Nastase

Dincolo de documentarul Netflix si de dezvaluirile Mediafax, fostul premier, Adrian Nastase scrie si el, pe blogul sau despre folosirea metodelor Cambridge Analytica la alegerile din Romania: „pot fi „câstigate” nu doar prin numărarea voturilor, prin modelul „Stalin” ci si, mai ales, prin pregatirea „corespunzătoare”, prin conditionarea psihologică a votantilor. Bibliografie obligatorie – activitatea Cambridge Analytica in campania Brexit” explica fostul premier pe Facebook.

El mai subliniaza ca noile modalitari prin care alegatorii pot fi convinsi tin de persuasiune si ca pentru a mari sansa de a vinde un produs electoral, comercial si artisitic, marketingul actual vizeaza introducerea unor vectori de social media, cu mesaje personalizate si bine adresate mai multor categorii de persoane.